ЗДО №4, ”Зірочка”, Гайсин
Гайсинський район, Вінницька область

Консультації для батьків

Як говорити з батьками про готовність дитини до школи

Одні батьки вважають, що дитину можна віддавати до школи, якщо вона вміє читати й рахувати та невимушено спілкується із однолітками. Інші вважають: що пізніше дитина піде до школи, то краще. Щоб розвіяти свої сумніви, вони можуть прийти до вас. Дізнайтеся, як говорити з батьками про готовність дитини до навчання у школі, щоб і батьки були задоволені, і собі нервів не попсувати

 

Мама шестирічного Петрика запитала у вихователя Олени Іванівни, чи готовий її хлопчик до школи. Олена Іванівна запропонувала мамі проконсультуватися з практичним психологом. Але мама Петрика захотіла почути авторитетну думку директора. А якщо й до вас завітають батьки ваших вихованців з таким запитанням, знаєте що відповідати? Вам у поміч — критерії, які дадуть змогу оцінити готовність дитини до школи, та анкета для оцінки готовності. А також — сценарій розмови з батьками.

З’ясуйте, чи готова дитина до школи

Щоб зрозуміти, чи готова дитина до школи, поговоріть з практичним психологом, вихователем і самою дитиною. А також дізнайтеся, що думають про готовність своєї дитини батьки. Після бесіди з дитиною самостійно оцініть її за критеріями готовності до школи.

Поговоріть з практичним психологом

Дізнайтеся думку практичного психолога про психологічну готовність дитини до школи. Уточніть, що він враховує у висновку: тест, спостереження за дитиною, бесіду. Це допоможе вам аргументувати власну думку під час розмови з батьками.

Розпитайте вихователя про дитину

Саме вихователь найточніше відповість, наскільки дитина відповідає критеріям готовності до школи. Він розкаже про рівень соціальних навичок дитини, бо бачить її взаємодію з дітьми у групі.

Запропонуйте вихователю анкету «Чи готова дитина до школи». Дитина відповідатиме на запитання, а вихователь заповнюватиме анкету.

Анкета для перевірки готовності дитини до школи — у Додатку 1.

Вихователь має стежити, щоб у дитини був гарний настрій, вона не була хворою і перевтомленою, коли заповнюватиме анкету. Якщо дитина не може відповісти на якесь запитання, вихователь може їй підказати відповідь.

Поспілкуйтеся з батьками та дитиною

Під час бесіди з батьками спочатку покажіть їм незаповнену анкету. Попросіть оцінити, наскільки добре, на їхню думку, дитина зможе відповісти на запитання анкети. Відтак покажіть їм заповнену анкету дитини, щоб вони могли співвіднести реальний рівень підготовки дитини до школи з тим, який вони собі уявляють.

Озвучте батькам критерії готовності дитини до школи. А потім дізнайтеся у них, як вони оцінюють готовність своєї дитини до школи за цими критеріями.

Батьки судять про дитину суб’єктивно, тому спиратися лише на їхню думку, щоб дати відповідь, не можна.

Важливо поспілкуватися з дитиною: якщо дитина каже, що не хоче йти в школу, для батьків це має стати приводом замислитися, чи варто віддавати її цього року. Розмовляйте з дитиною в присутності батьків, щоб вони могли оцінити ситуацію з боку. Заповніть з дитиною анкету в присутності батьків, якщо вони сумніваються в правильності її результатів.

Сценарій розмови з батьками про готовність дитини до школи — у Додатку 2.

Розкажіть батькам про критерії готовності дитини до школи

Деякі батьки вважають, що найважливіший критерій готовності дитини до школи — це вік. Поясніть їм, що дитина може здобувати початкову освіту, як правило, з шести років.

Діти, яким на початок навчального року виповнилося сім років, повинні розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року. Це передбачено пунктом 4 статті 12 Закону України «Про освіту».

Розкажіть про 10 важливих критеріїв, за якими можна судити про готовність дитини до навчання (табл.).

Батьки часто про них не знають, до того ж судять по собі — їх у школу віддали в сім років, значить, і дитина має піти в цьому віці до школи.

10 критеріїв готовності дитини до школи
Критерій Що означає
Здатність контролювати власні дії Лобові частки мозку, які відповідають за контроль, а також за читання і письмо, формуються у дитини до семи років. Самоконтроль пов’язаний з фізіологією дитини, і насильно вплинути на нього ніхто не може. Якщо дитина поки не опанувала самоконтроль, значить, її організм ще не готовий до навчання в школі
Слухняність Дитина має слухатися дорослих. Це необхідно, щоб виконувати завдання і вказівки вчителя. Якщо у дитини проблеми зі слухняністю, для батьків це привід засумніватися в тому, що їй час до школи
Інтерес до школи Мотивація важлива для успішності дитини в школі. Без неї дитина погано вчитиметься, навіть якщо має хороші здібності до навчання. Порадьте батькам запитати у дитини, чи хочеться їй в школу. Якщо вона відповість «ні», батькам потрібно зацікавити її школою, розповідати, як цікаво їй вчитиметься
Розвинене мовлення і фонематичний слух Словниковий запас дитини — це можливість правильно сприймати інформацію й доносити її до оточення. Нерозвинений фонематичний слух призведе до помилок на письмі. Запропонуйте батькам перевірити словниковий запас дитини. Приклади запитань для дитини: «Як називаються предмети зі скла? Із заліза? Які існують предмети одягу? А якого вони бувають кольору? Як називають дитинча коня? А дитинча корови? Собаки? Курки?»
Здатність виконувати прості логічні операції Логіка необхідна для розуміння шкільних предметів. Порадьте батькам звернути увагу, чи добре дитина вловлює причиново-наслідкові зв’язки. Запропонуйте їм розв’язати разом з дитиною кілька простих логічних задач і подивитися, чи зможе дитина з цими завданнями впоратися. Приклад завдання: «Сашко вищий за Мишка, але нижчий за Дмитра. Хто нижчий за всіх?»
Розвинена дрібна моторика і пам’ять Дрібна моторика і пам’ять необхідні дитині, щоб вчитися писати, читати і рахувати. Це базові навички, яким навчають у початковій школі. Але добре, якщо батьки допоможуть дитині бути впевнененою у своїх вміннях і навчатимуть різати ножицями, нарізати овочі, малювати і ліпити тощо
Здатність до довільної діяльності Дитина має вміти зусиллям волі мотивувати себе на виконання завдань. Інакше вона не зможе висидіти урок або впоратися з домашнім завданням
Самостійність Дитина має розуміти, що відповідальність за успіх у навчанні в школі лежить на ній, а не на батьках або учителях. Запитайте батьків, чи прибирає дитина вдома іграшки або тарілки зі столу, чи допомагає по господарству
Знання про школу Запитайте батьків, чи розповідали вони дитині, що таке школа і що там роблять. Дитина може хотіти в школу, бо гадає, що там граються, як в дитсадку, і спати не потрібно
Здатність працювати в колективі До школи у дитини мають бути розвинені соціальні навички, щоб конфлікти з однокласниками не відволікали від навчання. Якщо вихователь або практичний психолог говорять, що дитина ще не звикла перебувати в колективі, це привід відкласти її навчання в школі на рік

Говоріть тактовно, неупереджено. Свою думку підкріплюйте фактами й аргументами, які отримали від вихователів і практичного психолога. Не наполягайте на своєму: чи піде дитина в школу цього року чи ні, вирішуватимуть батьки. Ви можете їм лише порекомендувати.

Матеріали для скачування:

https://www.youtube.com/watch?v=S9gYGvC4Dt4

Консультація

Чому корисно дитині читати перед сном?

Казка перед сном – чудовий спосіб демонстрації вашої любові до дитини
Читаючи дитині на ніч, ви не тільки розважаєте її і розвиваєте, ви таким чином показуєте свою любов до малюка. Вам здається: ну що можуть дати 15 хвилин читання?
Не сумнівайтеся – дуже багато! Якщо ви будете читати дитині на ніч щодня, малюк точно буде знати, що його люблять, про нього піклуються. І ніякий мультик або диск не замінить рідного голосу і батьківського тепла. Психолог Неллі Дебела каже, що читання на ніч – це дуже потужна моральна підтримка для дитини.
Замінюючи читання фільмом або мультиком, пам’ятайте, що це вже готові продукти фантазії людини. А книга, казка дає можливість дитині створити власний світ, пофантазувати. І правильний розвиток дитини – це розвиток, перш за все, її уяви.

Читаємо дитині казки на ніч – вчимо життя За словами психолога Павла Басанського, казки допомагають дитині усвідомлювати свій життєвий досвід і переживання, створювати власний світ. Слухаючи казки, малюк отримує рідкісну можливість стати сильним, хитрим і спритним, добрим і великодушним, сміливим і мужнім. Тобто знайти своє місце в реальному світі. Навіть страшні й сумні казки та оповідання, на думку Басанського, потрібні. Адже і страх, і печаль – це нормальні людські почуття, яких не потрібно уникати. Але важливо вибирати перевірені часом твори. Найкраще – народні, відповідні ментальності дитини. Тобто якщо тато малюка ірландець, а ви українка – читайте малюкові і ірландські, і українські казки. Звичайно, не варто читати страшні казки на ніч. Особливо якщо ваша дитина дуже вразлива.

Читаємо дитині – розвиваємо її мову і пам’ять Словниковий запас дитини активно формується у віці від 10 місяців до 1,5 року. В 3 роки, якщо батьки займалися з малюком, його словниковий запас повинен складати від тисячі слів і більше. Тому так важливо в цей період читати дитині, і не тільки на ніч. До речі, починати читати вірші малюкові можна ще тоді, коли він знаходиться в утробі матусі. Кумулятивні казки, тобто казки, в яких є повтори, розвивають пам’ять дитини. Читаючи таку казку в другий і третій раз, можна запропонувати дитині самій повторити уривок.

Також дуже корисно читати вірші. Під час читання віршів у дитини розвивається почуття ритму. А якщо ще і попросити продовжити рядок, то тренуватися буде і пам’ять. Прочитаний заколисуючим голосом вірш здатний, як колискова, приспати дитину.

 

Джерело: https://dytpsyholog.com

Єдиний ВЕБ-портал використання публічних коштів

 

 

Гайсинська міська рада

 

 

Публічні закупівлі

Гайсинська районна державна адміністрація

Гайсинська районна рада

Логін: *

Пароль: *